1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.

kvinner i spill

En tråd i 'Spill' startet av militanten, 6 Feb 2015.

1. militanten

militanten Forummedlem Medlem i RageQuit

Reg.:
    18 Des 2014
    Liker mottatt:
    17
    Poeng:
    18
    Kjønn:
    Mann
    I det siste har det vært mye snakk om kvinner i spill og kvinner som spiller. Det er mange kvinner som spiller og det er veldig bra. Det som ikke er bra er de som tror menn ikke kan spille. Kvinner har mange andre syn på hvordan spill er. Det gjør spill mere innholdsrikt og gir mere dybde i spille. Er noen av dere enige eller har andre syn ? lite innspill fra spillpikene:
    http://spillpikene.no/2015/02/06/8-grunner-til-kjonnsforskjeller-i-dataspill/

2. Kristulf

Kristulf Nytt forummedlem Forummedlem

Reg.:
    30 Nov 2015
    Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    1
    Kjønn:
    Kvinne
    Yrke:
    Student
    Syns det blir litt for dumt å fortsette å snakke om "guttespill"og "jentespill" slik det innlegget fra spillpikene tar opp. Både gutter og jenter er alle veldig forskjellige, selv innenfor sin "gruppe" eller hva jeg skal si. det finnes for eksempel veldig feminine gutter. Skal vedkommende da like kun "jentespill"? Personlig anser jeg meg selv verken som jentete eller guttete, jeg er meg selv og liker det jeg finner interessant. Eksempelvis spiller jeg både Skyrim, GTA, Assassins Creed, og Batman, som sikkert for det meste argumenteres som "guttespill". Men, jeg liker også spill som Sims, eller spill som blir ansett som "enkle" og ukompliserte (slik at vi jentene kan spille det..? haha) som Rayman og Supermario... Men, i mine øyner, er det i grunn kun GTA som blir markedsført som et "guttespill" - da ved å bruke mye lettkledde damer og rett og slett spille på sex - selv om damer i det hele tatt ikke viser seg særlig mye på den måten i det faktiske spillet - og det er heller her jeg tror misforståelsene mellom "jente-" og "guttespill" kommer på banen. Hvordan det markedsføres har alt å si på et spill, men spillet i seg selv trenger ikke nødvendigvis å være for den ene eller den andre. Jeg kommer i grunn ikke på et eneste spill (for ungdom og voksne vel og merke) annet enn kanskje Sims, som jeg ville sagt er mer "jentete".. Og selv de appellerer jo til både gutter og jenter ved å ha lik linje på karakterutvikling - er ikke slik at den ene blir mer seksualisert enn den andre. Og det er lagt opp slik at alle sin interesse kan være tilfredstilt :p

Jeg tror, ja, at kvinner ofte kan spille på en annen måte enn mange menn gjør. Men ikke utelukkende. Det finnes som sagt store forskjeller blant menn, og blant kvinner. Tror nok at mange jenter spiller på nøyaktig samme måte som menn, og at mange menn spiller slik flere andre menn sier at jenter spiller :p For å dra frem et eksempel; Jeg spiller Skyrim, og en gang spilte jeg det sammen med en kompis. Han sa at jeg spilte så "jentete" da jeg drev og samlet på ting og passet på å få med meg alt av verdi. Men fortalte meg senere at han samlet på bøker in-game, og sa da at "Hva er forksjellen på at du samler på bøker, og at jeg samler på drageskinn?". Fikk i grunn aldri et svar på det. Man velger jo selv hva man vil gjøre ut av et spill, og hvor mye man skal legge i det.

Jeg hørte en gang på sending på tv at større spillselskaper har fått mer og mer fokus på at også kvinner liker å spille, og da mer enn kun levelspill. Så jeg tror og håper at vi kommer til å se mer av kvinner i spill, og litt mer variabelt innenfor innhold i spill. Slik at kanskje en enda større andel av jenter kan bli interessert i spill.
    Og kanskje at seksualiseringen av kvinner minsker, eller at det eventuelt blir mer likestilt.

Har aldri hørt om at jenter har beskyldt gutter for å ikke kunne spille, men utelukker ikke av den grunn at det har skjedd.
    Men det jeg uansett tror er viktigst, er at menn slutter å "se ned" på jenter som spiller :p

3. militanten

militanten Forummedlem Medlem i RageQuit

Reg.:
    18 Des 2014
    Liker mottatt:
    17
    Poeng:
    18
    Kjønn:
    Mann
    ja jeg er enig i det du sier ;) Men det er faktisk en forskjell på de forskjellige spill stilene. Jeg er enig i at jenter ikke er dårligere en gutter. Jeg ønsker begge kjønn velkommen til og spille. Den erfaringen jeg har fra når gutter og jenter møttes for å spille så ser Jenter andre ting oss gutter ting vi tar som en selvfølge eller bare som noe som passer bra der.

Syns det er veldig synd jenter blir bare sett på som jenter ja jeg syns det er forskjell vis du ser på et stort antall av begge kjønn så ser du forskjeller men du ser ikke at Jenter er dårligere men like gode som gutter på noe, selvfølgelig dårligere på noe men også bedre på andre ting ;) Det er ikke lett og se om vedkommende du spiller med er gutt eller jenter vis du ikke snakker med de i mic. Så ja de er ganske like ;) ble veldig rotete dette men andre ikke hvordan jeg skal forkorte det eller si det på enklere måter :p

ps, vil noen spille noe så si i fra :D

4. Kristulf

Kristulf Nytt forummedlem Forummedlem

Reg.:
    30 Nov 2015
    Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    1
    Kjønn:
    Kvinne
    Yrke:
    Student
    ja, ja, selvfølgelig ^^ Eksemplene var vel i grunn i mangel på bedre/flere eksempel :p

Skjønner like fult hva du mener ^^ noe sånt jeg ville frem til også :p
    Via den linken du hadde linket i forumet fant jeg en artikkel om kvinner som jobber i spillbransjen, og hvordan de rett og slett blir trakassert i bransjen av menn. Det er litt flaut at sånt skjer i dag :p

Del denne siden