1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.

Videoredigering?

En tråd i 'Youtube' startet av MsHildur90, 12 Aug 2015.

1. MsHildur90

MsHildur90 Styremedlem Styremedlem Moderator Serverstab

Reg.:
    8 Nov 2014
    Liker mottatt:
    44
    Poeng:
    28
    Kjønn:
    Kvinne
    Yrke:
    Vampyrdreper, forfatter, nerd.
    Hvordan program vil du anbefale nye youtubere å bruke? Jeg får ofte det spørsmålet selv, men har bare erfaring med Sony Vegas og Movie Studio Platinum 13, så vanskelig å svare skikkelig på det. Selv liker jeg Sony Vegas, men er alt for dyrt. Movie Studio Platinum 13 er som er billigere og mer basic versjon av Sony Vegas, og koster vel ca 500 kr. Jeg er ganske fornøyd med MSP, men er ikke så veldig flink på redigering generelt, så kanskje er det bedre alternativer å anbefale folk?

militanten og TeddyHD liker dette.
  2. Indigo

Indigo Nytt forummedlem Forummedlem

Reg.:
    5 Feb 2015
    Liker mottatt:
    3
    Poeng:
    3
    Yrke:
    Krypteringsekspert og bibliotekar
    Hva som er best å bruke kommer jo som du nevner an på hva man er kjent med. Et program kan være så godt som det bare vil, men om man ikke føler seg komfortabel i det vil ikke resultatet bli noe bra. Jeg har rundt 8 års erfaring med Adobe Premiere og synes det er et strålende program, men ikke alle vil dele min mening. Når det er sagt, så er Premiere og Vegas stort sett "industri-standard" når det kommer til Youtube, så du gjør ikke en tabbe i å anbefale dem. Det viktigste når det kommer til Youtube-redigering er at programmet takler h.264/x264-codec, som er komprimeringen Youtube kjører. Om man gjør denne komprimeringen selv, vil man i stor grad slippe et fall i kvalitet i den ferdig opplastede versjonen, i tillegg til å kutte kraftig i tiden man trenger for å laste opp hver video.

3. militanten

militanten Forummedlem Medlem i RageQuit

Reg.:
    18 Des 2014
    Liker mottatt:
    17
    Poeng:
    18
    Kjønn:
    Mann
    jeg er også interessert i og vite om det ;) jeg har øyeblikket bare open Broadcaster og shadow play :D

4. Indigo

Indigo Nytt forummedlem Forummedlem

Reg.:
    5 Feb 2015
    Liker mottatt:
    3
    Poeng:
    3
    Yrke:
    Krypteringsekspert og bibliotekar
    Shadowplay er et godt alternativ, men de sliter dessverre litt med komprimeringen. Man får ikke helt den beste kvaliteten ut av det fordi de kjører en "quick & dirty" innstilling for å gjøre det enklest mulig. Shadowplay er forøvrig ikke et redigeringsprogram, men et opptaksprogram. Skal man redigere videoer er det helst Sony Vegas eller Adobe Premiere man kommer til å bruke. Noen alternativer er Final Cut Pro(OSX) og Corel VideoStudio Pro, eller eventuelt Adobe Premiere Elements om man kan klare seg med et litt nedstrippet program.

Angående Open Broadcaster Software, så er dette et program hovedsaklig myntet på streaming og opptak, ikke redigering. Mange som lager videoer synes forøvrig at det er veldig praktisk å bruke OBS til å streame mens de lager videoen, for så å stoppe streamen mellom hver episode slik at man kutter opp opptakene i 20/30-minutters filer som kan lastes opp direkte til Youtube. Man sparer mye tid som ville gått med til redigering, men mister samtidig en del kontroll over kvaliteten på videoene man laster opp.

MsHildur90 liker dette.
  5. MsHildur90

Reg.:
    8 Nov 2014
    Liker mottatt:
    44
    Poeng:
    28
    Kjønn:
    Kvinne
    Yrke:
    Jeg brukte jo Sony Vegas før, og liker det bedre enn Movie studio platinum som jeg bruker nå, men Sony Vegas var alt for dyrt, så gikk heller for Movie Studio Platinum, men føler kvaliteten på videoene har gått ned etter at jeg byttet. Kan jo være noen innstilling jeg skulle gjort der inne da ;) Men takk for litt info om andre programmer :)

6. Matboksen

Matboksen Nytt forummedlem Forummedlem

Reg.:
    30 Nov 2015
    Liker mottatt:
    3
    Poeng:
    3
    Kjønn:
    Mann
    Jeg vil absolutt anbefale Sony Vegas Pro.
    Det er veldig lett å simpelt å bruke når du har lært deg et par hurtigknapper.

Er forsåvidt det jeg har brukt mest. Har prøvd et par andre før jeg prøvde Sony Vegas Pro, men de kan ikke måle seg engang.
    Prisen er dyr, ja, men absolutt verdt det. (Selvom det er andre metoder for å få det som ikke jeg skal si noe mer om)

7. MsHildur90

Reg.:
    8 Nov 2014
    Liker mottatt:
    44
    Poeng:
    28
    Kjønn:
    Kvinne
    Yrke:
    Skal jeg ha noe, så vil jeg selvfølgelig ha det lovlig :) Sony Vegas er veldig bra, så vurderer å kjøpe det om kanalene mine tar litt mer av :p

Matboksen liker dette.

Del denne siden